تنها آزمایشگاه دارنده لوح کیفیت از مرجع سلامت وزارت بهداشت

دستورالعمل نمونه گیری ادرار جهت انجام آزمایش کشت وآنالیز ادرار


  این آزمایش جهت شناسایی عفونت های دستگاه ادراری از نظر وجود میکروب های بیماری زا و غیر بیماری زا و فرصت طلب انجام می گردد. برای این آزمایش بهتر است نمونه ادرار اول صبح که حداقل 8 ساعت در مثانه مانده مورد آزمایش قرار گیرد. برای انجام این آزمایش به نکات زیر توجه فرمایید :
حداقل از سه روز قبل نباید آنتی بیوتیک خوراکی یا تزریقی مصرف شده باشد. در مواردی که رعایت این مطلب مقدور نیست باید به پزشک معالج و آزمایشگاه اطلاع داده شود.
نیازی به محدودیت غذایی قبل از انجام آزمایش نیست.
پیش از نمونه گیری از نوشیدن بیش از حد مایعات اجتناب نمایید. مقدار آب مصرفی به طور معمول در یک روز زمستان چهار تا پنج لیوان و در تابستان پنج تا شش لیوان می باشد.
دستهای خود را کاملا با آب و صابون شسته و به خوبی با دستمال کاغذی خشک کنید.
الف)بانوان :
با یک دست، چین های پوستی دستگاه تناسلی را از هم باز کرده و با یک دستمال یک بار مصرف مرطوب حاوی صابون، اطراف پیشابراه ومقعد را از جلو به عقب تمیز کنید.سپس دستمال جدیدی برداشته وبا آب خیس کنید و مجددا عمل تمیز کردن را انجام دهید. درب ظرف ادرار را باز کنید. تحت هیچ عنوان دست های شما نباید با سطح داخلی ظرف یا سطح داخلی درب آن تماس پیدا کند.
ب)آقایان :
سر آلت را با یک دستمال یک بار مصرف مرطوب آغشته به صابون تمیز کنید و دستمال را دور بیاندازید. سپس دستمال جدیدی برداشته و با آب خیس کنید و مجدد عمل تمیز کردن را انجام دهید.
توجه داشته باشید که هنگام تهیه نمونه، ظرف ادرار با پوست اطراف ناحیه تناسلی تماس پیدا نکند.
مقدار کمی از قسمت اول ادرار(2ثانیه اول) را به داخل توالت تخلیه کنید و حدود 30میلی لیتر(نصف ظرف نمونه) از وسط ادرار جمع آوری نمایید وآخر ادرار را در توالت تخلیه کنید.
خانم ها توجه نمایند که هنگام تهیه نمونه، به هیچ وجه ادرار با پوست بدن تماس پیدا نکند و جریان ادرار به طور مستقیم به داخل ظرف نمونه هدایت شود در غیر این صورت منجر به آلوده شدن نمونه ادرار و نتیجه اشتباه در آزمایش می گردد.

 

پیوندها
ساعات کاری
* روزهای شنبه تا پنجشنبه : 6:30 الی 20:30
کلیه حقوق این وبسایت محفوظ و متعلق به آزمايشگاه تشخيص پزشکي شهريار می باشد.
طراحی شده توسط شرکت پیوند طب و نرم افزار